PETRO RIMŠOS ATSIMINIMAI APIE N.RERICHĄ Pranešimas skirtas N.Rericho 150-osios gimimo metinėms
Petras Rimša buvo vienas žymiausių lietuvių skulptorių, kurio kūryba turėjo reikšmingą indėlį į Lietuvos meno istoriją. Lietuvių skulptorius, grafikas, medalistas Petras Rimša išgarsėjo kaip patriotinės simbolikos skulptūrų „Artojas“ (1907 m.), „Lietuvos mokykla 1864–1904“ , „Skausmas“ (1916 m.) ir kitų kūrinių autorius.
1909 – 1911 metais mokėsi Imperatoriškoje Peterburgo Meno skatinimo mokykloje, kuriai 1906 – 1918 metais vadovavo N.K.Rerichas. Rimša, kaip ir kiti jo laikmečio menininkai, susidūrė su įvairiomis idėjomis ir įtakomis, tarp jų ir Nikolajaus Rericho darbais ir filosofija. Tekstas netaisytas ir skamba lietuvos pokario sintaksės kalba Anų straipsnių autorius buvo Nikolajus Rerichas. Šių straipsnių parašymo vieta — Urasvatis Himalajuose. Jie mane stipriai patraukė. Pirmiausia, jų autorius pažįstamas dar iš Peterburgo, kur jis yra buvęs mano lankytos dailės mokyklos direktoriumi. Nedaug tuomet teko su juo susitikti. Asmeniško kontakto neturėjau. Kiek vėliau Maskvoje (apie 1915 metus) jį ne kartą primindavo Jurgis Baltrušaitis, vadindamas Rerichą lietuvių bičiuliu. Na, ir viskas. Bet po pirmojo pasaulinio karo šį vardą vis dažniau ir dažniau tekdavo išgirsti. Apie Rerichą, kaip dailininką mąstytoją, imta nemaža rašyti. Jis tapo žinomas platesniam pasauliui ir savo paveikslais, ir visuomenine veikla, siekusia, be kitko, saugoti istorinius visų tautų meno ir mokslo turtus. Ir ypač stebino nemažas Rericho populiarumas Amerikoje. Čia spaudoje mano metais jo vardas dažnai buvo minimas. Rerichas buvo tapęs „pasaulio piliečiu“. Ėjo jau keliolikti metai, kai jis pastoviai gyveno Indijoje (nuo 1920 metų), o šiaip jo netrūkdavo ir kitur: Azijoje, Europoje ir Amerikoje. 1925 metais jis vadovavo didelei ekspedicijai po kalnuotus Tibeto ir Himalajų rajonus. Ekspedicija truko penkerius metus. Susilaukus rėmėjų, 1923 metais Niujorke buvo įsteigtas Rericho muziejus su 315 paveikslų. Vėliau jis buvo papildytas puikia „Himalajų“ serija. Dar vėliau jų skaičius išaugo iki 1500 ir net daugiau. Muziejus laikė savo uždaviniu būti tarptautiniu meno centru. 1929 metais jam buvo pastatytas 24 aukštų dangoraižis. Mano Niujorke buvimo metais Rericho muziejus imtas vadinti tarptautiniu meno centru (International Art Center). Jame kaip tik ir įvyko mano darbų paroda. Ir, berods, keturiese kurią ten lapkričio dieną nuvykome. Glaudus kontaktas susidarė po pirmųjų žodžių: užteko tik pasakyti, kad mes — lietuviai. Rerichas pareiškė, jog jam su lietuviais iš seno esą malonu susitikti. Minėjo daug vardų, bet pabrėžtinai Čiurlionį, ‘Jurgį Baltrušaitį, kurį vadino „didžiuoju lietuvių poetu“ ir savo draugu. Atsimenu, mus patraukė dailininko patriarchalinė išvaizda, ramus žvilgsnis, rytietiška kepuraitė. Savo bendru charakteriu man jis buvo kiek panašus į kažkokios religijos dvasininką. – Abu straipsniai, — kalbėjo Rerichas, — mano dienoraščio gabalai. Rašau iš širdies. Dienoraštyje aš labiausiai savas. Lietuva man šventas vardas ne tik dėl savo gražių istorinių legendų, bet ir dėl patirtų įspūdžių, kai su žmona Elena Ivanovna ten lankiausi 1903 metais. O jūsų kalba — artimiausia sanskrito giminaitė. Pakalbėkite. Ir mes, atsimenu, ėmėm šnekėtis lietuviškai. Rerichas mokėjo nemaža lietuviškų žodžių. Kai kuriuos jis bandė aiškinti, lyginti su kitų kalbų. Jis prisiminė savo pokalbius su V. Stasovu ir Vladimiru Solovjovu apie Lietuvą ir pasakė: „Lietuva visuomet turėjo daug draugų.“ Šiaip, berods, mažai ką nauja iš Rericho išgirdome, be to, kas jo jau buvo parašyta ir mūsų gerai perskaityta, ypačiai įsidėmint žodžius: „Iš visų šalių, kuriose mes lankėmės, Lietuva paliko maloniausią prisiminimą.“ Jis minėjo savo kūrinius lietuviška tematika: „Žirgus“, „Vaidilas“, „Perkūną“, ..Kauno bažnyčią“, „Pilies griuvėsius prie Nemuno“, „Senąją cerkvę ties Gardinu“ ir kitus. O kai prisiminė Čiurlionį, tai tarė: – Iš širdies džiaugiuosi, kad lietuvių tauta pripažino Čiurlionį. Kiekvienas visų amžių ir tautų kultūrinių vertybių pripažinimas yra sveikintinas. Man naujiena buvo Rericho vaidmuo, iškeliant ir pripažįstant Čiurlionio meną Peterburge. Šį kartą jis pats pasisakė, jog tuo metu, kai „Meno pasaulyje“ vykusios diskusijos Čiurlionio klausimu, Rerichas buvęs šiojo pirmininku. Jį patį Čiurlionis nustebinęs ir patraukęs tą pačią akimirką, kai tik susitikęs, berods, pas Dobužinskį. Ir buvę malonu klausyti labai palankių Dobužinskio, Aleksandro Benua ir kitų atsiliepimų. Ir šio būrelio dėka Čiurlionis netrukus buvo pripažintas, nors netrūko ir jo neigėjų. Šie Rerichą visą laiką slėgę. Jis rašė: „Gana jau buvusios nemokšystės — tamsybės, kada įvairūs istorijos keliai mums rodo, kaip geriausi žmogaus laimėjimai buvo šmeižiami, mindžiojami. Gana stačiokiškų neigimų. Tauta tiktai šviesiu teigimu tegali gyventi. Kai vyksta statyba — viskas vyksta.“ Rerichas Čiurlionį vadino prigimties įkvėptu dailininku. Tik toks būdamas, jis vienu žygiu sukūręs savo stilių, savo tonų koncepciją ir harmoniją atitinkančią konstrukciją. Pokalbis buvo šiltas ir entuziazmą keliantis. Tolimojo Niujorko dangoraižyje mes girdėjome žodžius to, kurio vardas plačiai skambėjo anų dienų pasaulyje. |
Kultūra – tai širdis Nikolajus Rerichas |